torsdag 1 mars 2012

Podcast eller varför inte en liten radioteater.

Mitt tänkande blir mer och mer digitalt, ju längre jag kommer i den här kursen. Efter en liten ofrivillig kurspaus läser jag nu om podcasts och blir så sugen på att testa någon form av radioteater eller annat inspelningsbart med eleverna. Eller varför inte ett inspelat ljudspår till en bildpresentation. Allt för att hitta nya vägar till "muntliga" redovisningar. Innan den här kursen är över lär hela min undervisning vara digitaliserad ;-)

Tankarna om att göra min undervisning mer digitaliserad handlar inte bara om att ge eleverna nya verktyg att leka med, utan även hur jag kan göra mina ord och det jag vill förmedla mer tillgängligt och lättåtkomligt. Jag kan definitivt se fördelar med att ha grammatikavsnitt i engelska tillgängliga via bildpodcasts eller föreläsningar som radiopods. Då skulle elever som har svårt att läsa sig till kunskap både få det visuellt och genom hörseln och de kan höra det flera gånger. Funkar också när elever är sjuka. Det blir mycket lättare för dem att komma åt missat material. Har ni några erfarenheter av podcasts i undervisningen?

Innan kursen har jag hört talas om podcasts men inte kommit i kontakt med dem speciellt mycket eller sett hur jag ska kunna använda dem. Jag är lite i smekmånefasen just nu och kan därför inte se några risker. Vilka risker ser ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar