tisdag 6 mars 2012

Lärplattformar - passar det bara på högskolor?

Lärplattformar - en programvara som förenklar studentens användning och lärarens publicering av nätbaserat kursmaterial. Varför används detta då bara på högskolor och eventuella gymnasier. Varför är inte detta något som vi kan förenkla och använda inom grundskolan? Det är något som jag saknar på mitt arbete idag. En gemensam plattform för skolan och dess ungdomar där jag kan lägga ut uppgifter eller annat material så att det blir lättillgängligt för elever och deras föräldrar. Eftersom plattformens grundtanke är väldigt enkel borde det kunna göras på ett enkelt sätt, eller?

Att använda sig av en plattform för att nå information är något som är nytt för mig och den här kursen är den första internetbaserade, men redan nu har jag sett många fördelar med det. En plattform på grundskolan kan inte fungera på samma sätt som jag själv använder det. De skulle aldrig klara av ett såpass fritt arbetssätt och att sätta sitt eget arbetstempo och de är i ett större behov av att ha en vägledare i klassrummet. Men att ha det som ett komplement där allt material finns tillgängligt skulle skapa en större trygghet för både mig och eleverna. Allt som vi jobbar med skulle finnas samlat på ett ställe. Både föreläsningsanteckningar, uppgifter och läxor. Att glömma sitt material skulle inte längre skapa samma problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar