tisdag 20 mars 2012

Personlig lärmiljö

Har precis avslutat grupparbetet och pratat om lärandet i framtiden. Vi har pratat mycket om läraren som en coach och stöd istället för kunskapskällan. I kapitlet om personliga lärmiljöer dök utmaningen mot klassrummet och den klassiska lärarrollen upp igen. Här handlar det om att själv bygga upp sin egen "lärobok" eller lärmiljö med hjälp av länkar, filmer, diskussionsforum med mera för att utveckla sin kunskap. I motsats till lärplattformar kan jag här själv bestämma vilket material som ska finnas med i min plattform

Det här är ett koncept som jag tycker är intressant och skulle vilja använda mig mer av samtidigt som jag måste vara realistisk och inse att det är svårt att implementera i grundskolan på ett fungerande sätt. Eleverna måste ha nått en viss mognadsgrad för att klara av ett såpass fritt arbetssätt som grundar sig på eget ansvar.

Jag skulle kunna tänka mig att använda mig av Symbaloo för att skapa en länksamling som eleverna kan använda sig av. Jag skulle också vilja göra en länklista tillsammans med eleverna och samtidigt diskutera källkritik och vad som är bra och mindre bra information. Det kan vara en bra infallsvinkel till att diskutera källkritiskt tänkande på Internet.

Bland reflektionsfrågorna finns det en som handlar om peer to peer learning vilket jag aldrig har jobbat med, men många skolor och kommuner lockar med dator till alla elever som ett verktyg. Frågan jag ställer är vilka pedagogiska tankar som finns bakom och hur ni som har det arbetar? Vilka för- och nackdelar ser ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar