onsdag 1 februari 2012

Delning av dokument och bilder, eller onlineresurser.

Kvällen har gått i delandets tecken och jag har nu bland annat fördjupat mina kunskaper i Google docs och bestämt mig för att använda detta mer aktivt i min undervisning än vad jag gör nu. Senast för en vecka sedan satt jag och min kollega handfallna över det faktum att några elevers grupparbeten inte skulle bli klara på grund av dålig närvaro. Idag ser jag hur delning av dokument och arbete online hade kunnat bespara eleverna oron över betyg och missade deadlines. Det är dessutom väldigt enkelt att använda.

Dessutom är det ett bra verktyg att som pedagog dela med mig av mina tankar, idéer och projekt med andra genom att bland annat lägga ut på lektion.se. Det är bra att hitta kanaler där man kan dela med sig av material och upplägg för att få respons och där man i samspråk med andra kan utveckla sina koncept och få hjälp med betygstolkningar. Använder ni er av delningstjänster som till exempel Lektion för att få kontakt med andra och ta del av andras material?

Är nu medlem på Flickr och har lyckats lägga upp tre bilder. Jag har också lyckats lägga in en creative common licens på dem så det är fritt att låna som man vill. På Flickr finns det över 60 000 000 olika bilder som är ok att låna så länge som du skriver vem som är upphovsman. Som den här bilden till exempel som är skapad av Mielebvanki.


Flickr är väldigt nytt för mig och jag kan inte säga hur jag kommer använda det i min undervisning i framtiden. Som språklärare har jag inget riktigt användningsområde för bilder mer än som inspirationskälla. Det är dock skönt att just ha en källa att ge till eleverna. Just nu googlar eleverna ofta bara upp bilder och använder dem hur som helst och är varken medvetna om upphovsrätt och copyright och jag har själv inte varit tillräckligt insatt i det här med hur man kan och får låna bilder av andra.


2 kommentarer:

  1. Hej Sofie
    Jag har precis gjort en gruppuppgift inom denna kurs där vi använde dela dokument Det var väldigt bra verktyg för den uppgiften. Precis som du har jag inte använt det tidigare men ska försöka få mina studenter att använda det vid sina grupparbeten om de inte kan träffas, de har ju också lättare att hitta sitt arbete de arbetar med och inte en massa kopior som är inaktuella.Lycka till med Flickr det är också ett bra verktyg tycker jag
    /Maja

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket. Flickr verkar vara en kul sida och jag tror den har mycket potential. Om inte annat när man pratar upphovsrätt och copyright.

    SvaraRadera